Har du gått Förhandlingsteknik steg I eller är en erfaren förhandlare? Bli riktigt vass på Förhandlingsteknik steg II 24-25 november!

Gå till anmälan
08-26 21 20

Personlig SWOT (Strengths – Weaknesses – Opportunities – Threats) kommer att ge dig en förståelse för vad det är som rör sig under ytan hos dig själv – och hos andra. Du kommer att förstå vad som ger dig energi och styrka, vad du har för resurser inom dig och hur du tar fram dem. Du kommer också att förstå vad som hindrar dig, gör dig osäker i fel ögonblick eller dränerar dig på energi. Framför allt kommer du att förstå vad som egentligen händer när du står inför ett viktigt beslut och inte kan bestämma dig, blir handlingsförlamad. Du kommer att förstå drivkrafter, mekanismer och omedvetna mönster hos dig själv. Resultatet blir en ökad självinsikt, som gör dig stark och klarsynt.

En viktig del av seminariet är “bonding patterns”, hur du bygger relationer med andra. Du kommer att se vad som är mekanismerna bakom goda relationer, och hur du upplevs av andra. Du kommer också att förstå vad det är som händer när du hamnar i en situation där du möter en person som verkligen lockar fram dina sämsta sidor, och får dig att reagera på ett sätt som du mycket väl inser är fel, utan att du kan hejda dig. Du kanske har varit med om att du har fått en helt omotiverad avhyvling av någon som har retat sig på dig av någon outgrundlig anledning, en kund, en kollega eller någon annan? Att kunna behålla lugnet och förstå vad som händer i de situationerna, och reagera klokt, kan vara avgörande.

Kursen riktar sig till alla som har en yrkesroll där man leder andra, behöver skapa goda relationer eller genomför känsliga möten. Man kan vara chef, projektledare, förhandlare, KAM eller inköpare. Det här är som en UGL-kurs fast på individnivå.  Vi utlovar en sansad AHA-upplevelse och en ögonöppnare.

Seminariet baseras på metoden Voice Dialogue, som är utvecklad av Dr Hal Stone och Sidra Stone, och grundad på Jungs modeller. Grunden i Voice Dialogue är att vi inte är så tydliga, solida och homogena som vi kanske tror, även när man är vuxen och tror sig ha god självkännedom. Tvärtom – vi består inte av en fast kärna,  utan alla människor har en primär personlighet och flera sekundära och omedvetna delpersonligheter inom oss. För det mesta har de flesta av oss vår dominerande personlighet vid kontrollerna och vi agerar rationellt, förnuftigt och klokt. Men om vi förtränger sidor av oss själva kommer just de sidorna en vacker dag att dyka upp i vårt liv och ställa till problem för oss.

De omedvetna delpersonligheterna inom oss dyker upp till ytan när du är under press, det uppstår hinder och motgångar eller du känner dig hotad av något. Oavsett roll i organisationen. Och givetvis är det inte bara du som kan känna och reagera så här – dina medarbetare, projektmedlemmar, kolleger, kunder och ”stakeholders” kan också reagera ologiskt.

Det kan ta sig uttryck i att man:

  • Hamnar i konflikt med en kollega, sin ledning eller sin kund utan att förstå vad som händer.
  • Tappar självförtroendet fast man egentligen vet att man kan sitt jobb och är bra på det.
  • Hamnar på kollisionskurs med sin omgivning och känner sig illa till mods eller obekväm utan att något egentligen motiverar det.
  • Inte kan ta ett beslut, blir handlingsförlamad fast du i vanliga fall är stark och vet vad du vill.
  • Tappar sin energi och initiativförmåga fast man alltid har gillat sitt jobb och i vanliga fall tycker det är roligt.
  • Möter en person som suger all energi ur en, kör över en, underminerar en eller kränker ens integritet utan att man förmår freda sig – till sin egen och omgivningens förvåning.
  • Förlorar förmågan att glädjas åt allt som går bra på jobbet, med projektet, kunden eller avdelningen. I omgivningens ögon gör man ett lysande jobb, men själv ser man inte det, utan att förstå varför eller kunna vända på det.
  • Utan att man har märkt hur det har gått till, fokuserar man på allt som inte fungerar, istället för vad som faktiskt är bra.
  • Gör saker som man i vanliga fall inte skulle ha gjort. Man känner inte igen sig själv och känner det som att man håller på att tappa fotfästet.

Om du förstår vad människors reaktioner kommer ifrån och beror på, blir du medveten om vad som är i görningen, både hos dig själv och andra, och då kan ta ett steg tillbaka och ta tillbaka kontrollen över ditt agerande. Då kan du hantera omedvetna reaktioner och känslor som är allt annat än logiska och kloka, både hos dem du jobbar med och hos dig själv. Det är vad vårt 2-dagarsseminarium om tillämpad psykologi handlar om. Under ledning av en mycket erfaren internationell föreläsare som har jobbat inom näringslivet med såväl chefer, specialister, kundansvariga, projektledare och ledningsgrupper kommer du att få lära dig praktisk psykologi på djupet.

Huvudmoment i seminariet:

  • Grundläggande psykologi: primära och sekundära personligheter.
  • Universellt mönster för hur man bygger relationer med andra människor, dvs hur ”bonding” egentligen går till.
  • Orsak och verkan när det gäller beteende och reaktioner. Hur man bygger relationer som baseras på förtroende och lojalitet. Hur man skapar konstruktiva mönster – och destruktiva.
  • Hur man skapar inspiration: ”energetic linkage”. Hur du använder din personlighet för att skapa dynamik och energi i en grupp eller i möten med andra.
  • Hur man leder genom att påverka och motivera.
  • Hur man identifierar sina egna omedvetna mönster.
  • Konfliktorsaker och hur man hanterar dem på ett konstruktivt sätt.
  • Hur du ska förstå en annan persons mönster för att kunna kommunicera på bästa sätt.
  • Att förstå olika människors grundläggande behov och lägga grunden för ett gott samarbete.
  • Hur man lockar fram någons ”bästa jag”, identifierar starka sidor, optimala roll och arbetsmiljö.
  • Att hantera svåra personligheter.
  • Att identifiera sina egna behov, personliga hinder och styrkor.
  • Att hantera svåra situationer. Att göra medvetna beslut hur du ska hantera en viss situation och interagera med andra.
  • Coaching som kommunikationsmetod och konflikthanteringsverktyg.
  • Praktiska övningar på neutral mark, i en trygg miljö.
  • Personlig feedback och personlig coaching på dina starka och svaga sidor, dina mönster och delpersonligheter.

Om du verkligen är intresserad av kommunikation, psykologi och beteendevetenskap på djupet, är det här en kurs som kommer att ge dig en helt annan förståelse av dig själv och andra. Ett måste för alla som behöver kunna leda och förstå människor i sin yrkesroll.

Kursen genomförs på lättförståelig engelska, men möjlighet att ta vissa moment liksom diskussioner och övningar på svenska finns givetvis. Vi räknar med 5-10 deltagare.

Praktisk information

Seminariet genomförs på Zoom med hålltider 10:00-17:00. 1 timmes paus för lunch.

Kursledare

Seminariet leds av:

  • John Kent, BA, L.T.C.L. (ledare).
  • Anne Neppare, M.A. i kommunikation och tillämpad psykologi. Huvudområden: förhandlingsteknik, kommunikation och retorik (support).

Kursavgift

Kursavgiften är 12.720 kr exkl. moms.


Program in English

Psychology, communication & coaching for anyone who is interested in good working relations
This 2-day seminar is designed for anyone who wish to deepen their understanding of psychology, communication and coaching in a dynamic and inspiring environment. The focus will be on the dynamics of work relations, and how to create sustainable relations with the members of the team you lead, your colleagues and your top management as well as with your clients. You will deepen your understanding of conflicts and your ability to handle difficult people and situations. You will clarify your own reactions and patterns, and be able to make conscious choices for how you interact with other people.

During this seminar you will discover:

  • The basic structure of all interpersonal relationships.
  • How to map patterns of behavior and reactions.
  • How to form new contacts and work relations consciously.
  • The power of energetic linkage: the drivers behind motivation and inspiration. How to create trust and loyalty.
  • How to change old patterns of interaction.
  • How to resolve disagreements and conflicts more efficiently.
  • How to redefine and improve your leadership.

The primary method used on this psychology seminar is Voice Dialogue, an experiential and process oriented approach to professional and personal communication.